Avui en dia, en
parlar de la “secularització” de la societat, ens referim a la pèrdua d’influència
de religió en la cultura. Cal recordar que abans l’Església controlava gairebé
tots els àmbits de la nostra vida. Aquesta paraula, igual que segle, prové del
llatí saeculum (“època”, “generació”
en el sentit de duració d’una generació). En temps en què les misses eren en
llatí, era habitual escoltar l’expressió
in saecula saeculorum (“pel segles del segles”). Probablement, el mot està
emparentat amb el verb sero (“sembrar”).
En sentit general,
secular és el que dura un segle o que existeix des de fa segles. En sentit
religiós, en canvi, secular és allò mundà, terrenal, per oposició a espiritual.
Al segle XIV aquest adjectiu originaria la paraula seglar per referir-se al
sacerdot que viu en el segle, en el món, per oposició al sacerdot “regular” que
viu en convents (ancorats en el passat) i que, per tant, està subjecte a una
regla. Ara un seglar és qualsevol membre de l’Església que viu com a laic (<λαος,
“poble”), no podent dir missa i desobeint l’antic vot del celibat (< caelebs, -ibis, “solter”).
Per ventura, els
seglars són vistos amb certa enveja pels seus antics companys clergues. Aquesta
paraula procedeix del grec κλῆρος
(“part rebuda en sort”), la qual, en els seus inicis
al·ludia a la part que rebia qualcú per herència o per alguna altra
distribució. Amb l’arribada del cristianisme, el clero designà al “benefici
eclesiàstic”, al lot de terres atribuït a una església, sacerdot o convent. Finalment,
acabà designant als religiosos que estaven en possessió d’un càrrec. D’altra
banda, l’arrel de κλῆρος és el verb κλάω (“rompre”), que ens donà altres paraules com calamitat i incòlume.
A Espanya, al segle
XVIII l’Església s’hagué de desprendre de tots els seus béns acumulats en un
procés que es conegué com a desamortització. Aleshores l’Estat volgué treure
profit d’uns béns que, al seu parer, estaven sota el poder de “mans mortes”, d’ordes
religiosos. Fou l’inici de la secularització material. Ara assistim a la
secularització espiritual. Hi ha gent batejada que demana donar-se de baixa de
l’església, la qual cosa implica que s’esborri el seu nom del registre
parroquial. Aquest tràmit és conegut com a apostasia, paraula que deriva del
grec απο (preposició que indica separació) i de ἵστημι (“col·locar”), és a dir,
literalment, “col·locar lluny”. No falten qui celebren aquesta secularització in saecula saeculorum.
Antoni Janer Torrens
Antoni Janer Torrens
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada