Quan
jo estudiava Filologia Clàssica a la Universitat de Barcelona hi havia una cosa que no
entenia: com era possible que alguns dels meus professors es fessin dir “humanistes”
quan eren incapaços de mostrar la més mínima sensibilitat envers la condició
humana, és a dir, envers els seus alumnes? Estaven més pendents d’enaltir el
seu ego des de la seva càtedra que no pas de transmetre els seus coneixements,
d’inculcar l’amor pel món clàssic. Ara he descobert que aquesta postura tan
narcisista està plenament en contradicció amb l’etimologia de la paraula “humanista”.
Vegem, doncs, com hem arribat fins a aquesta hipocresia.
L’Humanisme
fou el corrent intel·lectual del Renaixement. Es començà a desenvolupar a
partir del segle XIV. El terme, però, no seria encunyat fins a principis del
segle XIX. Al 1808 el filòsof i pedagog bàvar Friedrich Immanuel Niethamer l’emprà per primera vegada en un
dels seus escrits. Segons Niethamer, la pedagogia més antiga era aquella que
“es caracteritzava per cuidar la humanitat de l’alumne abans que la seva
animalitat”; per designar-la creà un híbrid grecollatí: “humanisme” -l’humanus llatí deriva d’humus (“terra”) i al·ludeix, doncs, a
aquell que habita a la terra en contraposició als déus; el sufix grec –isme
indica doctrina o activitat. En aquest cas, doncs, alguns professors
universitaris pequen de ὕβρις, de supèrbia –el famós “pecat” dels herois de les tragèdies
gregues-, ja que no toquen amb els peus a terra i es creuen déus. Humiliant els seus alumnes, és a dir, "tirant-los pel terra", s'obliden que, etimològicament, la humilitat és part intrínseca de la condició humana.
El neologisme Humanismus de Niethamer tenia l’encant d’estar relacionat amb
l’antic concepte de la humanitas, eix
central de la política romana. Ja al segle I aC Ciceró l’utilitza
en el seu sentit de compassió envers els nostres semblants –en grec equivaldria
al terme de “filantropia”. Amb tot, aviat la humanitas amplià
el seu significat. Atès que la formació intel·lectual i, sobretot, lingüística
feia més comunicatiu i, per tant, més compassiu l’home, Ciceró va començar a
designar aquesta “formació” amb el nom d’humanitas.
Amb
l’Humanisme es consolidaria l’ensenyament medieval dels studia humanitatis, continguts en
les arts liberals, les quals es dividien en dues branques: el trivium (gramàtica,
retòrica i dialèctica) i el quadrivium (aritmètica, geometria, música i
astronomia). No és casual que en català “empollón” sigui “setciències” (el
terme al·ludeix a les set arts liberals abans esmentades). Els studia humanitatis estaven en
sintonia amb l’antropocentrisme del
Renaixement –l’ésser humà com a centre de l’Univers- que substituí el
teocentrisme medieval. Aquest antropocentrisme ja es trobava present en
l’antiguitat clàssica. Així ho reflectien màximes com “l’home és la mesura de
totes les coses” -del sofista Protàgoras-, “res no és tan meravellós com l’home
mateix” -del dramaturg Sòfocles- o Homo sum, humani nihil a me alienum puto (“Home som, res del que és humà m’és aliè”) –del
comediògraf Terenci.
Reflexió final
Aquesta
anàlisi del concepte humanitat em porta a fer la següent reflexió. Al món hi ha
dos tipus de persones: les que recorren a la cultura per alimentar el seu
esperit i les que recorren a la cultura per alimentar el seu ego. Les primeres
són molt més sanes i et conviden a menjar-te el món, a meravellar-te amb cadascun
dels seus encants. Aquesta nostra realitat tan fascinant, però, és molt
complexa, no és blanca o negra, sinó que està plena de matisos, de colors. Per
això lament molt que avui en dia existesqui la trista dicotomia entre ciències
i lletres, quan antigament els estudis humanístics també tenien un fort
contingut científic. Hem convertit l’ensenyament en compartiments totalment
hermètics i això va en detriment del conreu de l’esperit crític. Hauríem d’aconseguir
que els nostres alumnes fossin més promiscus dels del punt de vista
intel·lectual, que fossin capaços d’interactuar amb les diferents àrees del
coneixement. És així com s’assoleix una formació íntegra de la persona.
I per acabar la reflexió, aquí teniu un excel·lent article de La Vanguardia sobre la utilitat de les humanitats en l'era del 2.0
I per acabar la reflexió, aquí teniu un excel·lent article de La Vanguardia sobre la utilitat de les humanitats en l'era del 2.0
Antoni Janer Torrens
Aquests "humanistes" amb un gran Ego en el fons són "humans... massa humans" com diria Nietzsche un altre "humanista" en el sentit més etimològic del terme.
ResponElimina