El Diumenge de Resurrecció ens ha deixat un gran misteri per a la història: el Sant Sudari, també conegut com la síndone. És el nom que rep el llençol que va cobrir el cos de Jesús. Forma part, per tant, d’una de les relíquies del cristianisme. Cal recordar que la paraula relíquia deriva del verb llatí relinquo (“deixar”) i, en l’àmbit religiós, fa referència a allò que resta del cos d’un sant i que és objecte de veneració.
Avui la
Catedral de Torí (Itàlia) diu tenir el Sant Sudari autèntic.
Es tracta d’un llençol de lli de 4,36 metres de llargada
per 1,10 metres
d’amplada que conté el rostre imprès d’un home amb barba, cabells llargs, ulls
tancats i amb signes inequívocs de tortura. Aquesta relíquia recordaria el vel
de Verònica, la dona que, durant el via
crucis, es va treure el vel per eixugar la cara ensangonada de Jesús,
aconseguint que miraculosament també hi quedàs gravada la seva imatge. El Sant
Sudari hauria tengut una millor sort que no pas el vel de Verònica, que es va
perdre en el curs de la història.
Tot i que no es menciona en els textos bíblics, la tradició
diu que el dia de Resurrecció, a dins de la tomba, els apòstols només hi varen
trobar el llençol amb què havia estat embolcallat Jesús. Des d’aquest moment,
alguns estudiosos asseguren que la pista del sudari es perd per sempre més.
D’altres, en canvi, s’han atrevit a reconstruir la seva història: en el segle
IV es trobaria a Urfa (Edesa, Turquia), posteriorment hauria passat a Istanbul
per acabar reapareixent a França en el segle XIV.
El sudari hauria arribat a França a través dels templers, els quals, al 1355, li
construïren una església: la
Santa Maria de Lirey. El 1453 la relíquia fou venuda al duc
Lluís I de Savoia, qui va continuar exhibint-la mitjançant exposicions
itinerants fins que Sixte IV va autoritzar la construcció de la Santa Capella del
Sant Sudari a Chambéry. Un incendi a la capella, el 1532, va fer malbé la síndone,
però la figura va salvar-se, fet que va permetre un increment del seu caràcter
misteriós. El 1578, el duc Emmanuel Filibert de Savoia va traslladar el sudari
a Torí perquè l’arquebisbe de Milà, Carles Borromeo, pogués venerar-la. El
1694, s’instal·lava definitivament en la catedral de Sant Joan Baptista de
Torí.
Proves
científiques
El Sant Sudari ha estat analitzat en múltiples ocasions. Al
1988 es desmuntaria el mite. Tres laboratoris coincidiren a afirmar que el
llençol havia estat confeccionat entre 1260 i 1390. Aquesta datació coincideix
de manera precisa amb la seva aparició a la França medieval. Fins i tot l’Església va haver
d’acceptar els resultats d’aquestes anàlisis. Però el 2005 va aparèixer un nou
informe que qüestionava la validesa dels estudis perquè s’haurien realitzat en
una zona restaurada del llençol, no en una part original. I la polèmica encara
avui es manté ben viva.
Però
això no és tot. També existiria una relíquia complementària a la síndone. Es tracta del Sudari d’Oviedo,
el mocador de lli que hauria cobert el cap de Jesús en la tomba. En aquesta
relíquia, que la tradició situa a la Hispània visigòtica en el segle VII, s’hi poden
observar taques de sang que els estudiosos consideren que coincideixen amb
la síndone de Torí. Veritat o mentida, ho deixarem en mans d’Iker
Jiménez, de Cuarto Milenio.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada