Avui en dia un fariseu és sinònim de persona hipòcrita. Dins
el si del judaisme, els fariseus foren els principals detractors de Jesús. No podien consentir la interpretació lliure que el natzarè feia de la seva religió. Per exemple, veien amb mals ulls que Jesús es dedicàs a
curar malalts en dissabte, que és el dia del descans per als hebreus. Aquesta
va ser, de fet, la primera raó que varen esgrimir els fariseus per acusar-lo
davant els sacerdots israelites. Per confirmar les seves sospites li varen preparar un parany. El Nou Testament ens diu que un dia li preguntaren si era
lícit pagar impostos a Roma. La pregunta tenia trampa: si Jesús responia
negativament, l’entregarien com a rebel al governador romà a Judea, Pons Pilat;
si ho feia en sentit afirmatiu, el denunciarien al poble com a amic dels romans.
El de Natzaret, tanmateix, va demanar veure una moneda. “De qui és aquesta imatge
i aquesta inscripció?”, preguntà. En saber que l'efígia pertanyia a Cèsar Octavi August, es mostrà així
de contundent: “Donau al Cèsar el que és del Cèsar, i a Déu el que és de Déu” (Reddite ergo quæ sunt Cæsari, et quæ sunt Dei, Deo). Avui aquesta expressió es fa servir per indicar que cal donar a cadascú allò que li pertoca. Després d'aquest episodi els fariseus subornarien l’apòstol Judes Iscariot amb
trenta monedes de plata perquè els fes entrega del
seu mestre. La traïció es consumà a l’hort de Getsemaní amb el conegut bes de Judes –aquesta expressió avui
s’utilitza en al·lusió a actes d’afecte o afalacs enganyosos. Tanmateix, Judes no pogué amb el pes de
la seva mala consciència. Ple de remordiments, es va penjar. Així, el seu nom va
quedar així lligat al de la traïció, tal com reflecteix avui la frase ser un Judes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada