El Divendres Sant d’avui ens recorda
la sang de Crist.
“Estripar-se les
vestidures”
Després de ser entregat per Judes als
fariseus, Jesús va ser conduït davant Caifàs, un dels summes pontífexs
d’Israel. Aquest li preguntà si, tal
com proclamava, era el “Fill de Déu”. En rebre una resposta afirmativa, Caifàs
es va estripar les vestidures com a mostra de la seva indignació. Es tractava
d’un costum que es feia quan s’escoltava una blasfèmia intolerable (<βλάπτω,
“ofendre” + φημί, “dir”). Avui l’expressió “estripar-se les
vestidures” es fa servir per indicar que algú s’escandalitza pel que un altre
diu o fa. Després d’això, Caifàs va lliurar Jesús als seus enemics perquè en
fessin el que els semblàs. Aquests el varen portar al governador romà Pons
Pilat per mirar que el condemnàs a mort.
Barrabassada
Als romans no
els agradava immiscir-se en les disputes internes dels pobles que dominaven,
molt menys si es tractava de discussions teològiques que no entenien. És per
això que Pons Pilat no veié amb bons ulls la petició de matar Jesús. Amb tot, per aplacar els ànims dels jueus, aprofità
el costum que hi havia de deixar lliure un pres amb motiu de la celebració de la Pasqua jueva (la
commemoració de la fugida del poble jueu d’Egipte). Llavors, el governador romà
els va deixar triar entre Jesús o un delinqüent anomenat Barrabàs. Els jueus es
van decantar per aquest últim i varen demanar, a més, la crucifixió del
natzarè. El nom de Barrabaràs continua viu en el nostre llenguatge amb
l’expressió “fer una barrabassada”, que equival a cometre una dolenteria molt
gran.
Ecce homo i la rentada de mans de Pilat
Pilat encara va intentar acontentar el poble ordenant que
Jesús fos sotmès a una severa flagel·lació. Un cop colpejat i coronat
d’espines, el dirigent romà els el va mostrar dient ecce homo (heus aquí l’home), però la turba va continuar exigint la
mort de Jesús. Avui l’expressió eccehomo
és sinònim d’anar fet un nyap. En el món de l’art, un eccehomo és una representació pictòrica o escultòrica de Jesucrist
coronat d’espines. Recentment, s’ha fet famós l’eccehomo que va intentar restaurar una dona de Saragossa amb
aquests resultats lamentables.
Finalment Pilat claudicà per por a què la sublevació anàs a
més. En prendre la decisió, va demanar un cossi d’aigua i es va rentar les mans.
Segons sant Mateu, a continuació es dirigí al tumult dient: “Innocent sóc de la
mort d’aquest just. Vosaltres veureu”. Avui en dia l’expressió “rentar-se’n les
mans” es fa servir molt per indicar que algú es desentén d’alguna cosa o
n’eludeix la responsabilitat.
Calvari, una muntanya de cranis
Jesús havia de ser crucificat al turó del Gòlgota, que en
arameu significa “crani”. Segons una teoria, agafava aquest nom per ser el lloc
on se solien executar els condemnats, els quals deixaven com a restes els seus
cranis. Altres teories diuen que la prominència d’aquest turó recorda la forma
d’un crani. Sigui com sigui, l’evangelista Mateu va traduir Gòlgota al grec com
a Κρανίον τοπός (“el lloc del Crani”), que posteriorment seria traduït en
llatí com a Calvarium, que deriva de
l’adjectiu calvus (“calb”) per la seva similitud amb l’aspecte del crani –i
d’aquí ve també calavera.
I “per més INRI”....
Un cop pujat el mont del Calvari, Pilat féu escriure a la
creu de Jesús INRI, Iesus
Nazarenus Rex Iudaeorum (“Jesús de Natzaret, rei dels jueus”). Avui s’usa popularment l’expressió “per a més inri” com equivalent a greuge o escarniment. El camí fins al Calvari és recordat en
la pràctica devota anomenada viacrucis (“cami de la creu” en
llatí). Aquest camí es recordat amb catorze estacions, que solen estar
representats a les esglésies amb creus, quadres o relleus escultòrics que
narren cadascuna de les escenes. També hi ha viacrucis que segueixen itineraris
en espais exteriors, com al Colisseu romà (en record dels màrtirs cristians que
hi van ser executats abans que el cristianisme fos religió oficial de l’imperi
romà). Avui, l’expressió “viacrucis” la utilitzam per referir-nos a una
situació que se’ns fa llarga i feixuga.
Per què
no menjam carn en Divendres Sant?
El Divendres Sant l’Església insta els seus
fidels a no menjar carn. No està del tot clar el perquè d’aquest costum. Alguns
diuen que és perquè la carn representa el cos de Crist crucificat. També, però, es voldria evitar el vessament de sang de qualsevol animal per recordar la del
Redemptor. Aquesta abstinència també se sol seguir durant el temps previ a la Setmana Santa , la Quaresma , sobretot el
Dimecres de Cendra i el primer divendres de Quaresma.
Tal com indica la seva etimologia llatina (Quadragesima
dies), la Quaresma recorda els quaranta dies al desert que passà Jesús
després de ser batejat per Joan Baptista i que li serviren de preparació a la
vida pública. Foren quaranta dies de dejú i de lluites contra les temptacions del dimoni, de manera que, per
solidaritat, els cristians durant aquest temps litúrgic també canvien els
menjars abundants per d’altres més lleugers.
Antoni Janer Torrens
Antoni Janer Torrens
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada