Ara
que arriba la Setmana Santa
és un bon moment per recordar l’origen de l’antisemitisme. I és que la mala
fama que persegueix els jueus arranca amb la mort de Jesús de Natzaret.
El poble jueu, amb 4.000 anys
d’història, és un dels pobles més antics del món. La seva mala fama arranca en
temps de Jesús de Natzaret, un jueu que fou mort pels seus propis compatriotes
que no el consideraven l’autèntic Messies. Això féu que a partir del segle IV
els pares de l’Església presentassin el judaisme no com una religió afí, sinó
com una secta que havia perpetrat el major dels delictes, el deïcidi.
L’antisemitisme
és l’animadversió envers els jueus, considerats els descendents de Sem, un dels
tres fills que tingué Noè després del diluvi universal. El terme fou encunyat
al segle XIX pel polític alemany Wilhelm Marr per emparar una ideologia que
propugna la inferioritat i malignitat dels jueus. El nom d’aquest col·lectiu
deriva de Judà, quart fill de Jacob -nét d’Abraham- i cap de la tribu més
poderosa i hegemònica de les dotze d’Israel.
Els
jueus també foren coneguts amb dos noms més: israelites i hebreus. El primer
ret homenatge al patriarca Jacob, el qual havia estat rebatejat com a Israel (“fort contra Déu”) per un àngel
que quedà admirat de la seva força després d’haver lluitat amb ell durant tota
una nit. El segon nom prové de la paraula aramea –la llengua, juntament amb l’hebreu,
de l’Antic Testament- ´ibhri, que
volia dir “el de l’altre part del riu”, donat que així fou com les tribus
pròximes a la regió de Judea anomenaren als seus veïnats hebreus acabats
d’arribar.
L’ocupació romana
Segons
el judaisme, el poble d’Israel havia estat elegit per Iahvè (Déu) per preparar
l’arribada del redemptor, el Messies
hebreu identificat amb el Crist grec
(“l’ungit”). La tradició diu que l’estirp israelita descendia d’Abraham, el
gran patriarca bíblic originari d’Ur (Mesopotàmia) –Iahvè li va prometre una
gran descendència: “Faré de tu un gran poble i et beneiré”.
Després
d’haver-se establert a la terra promesa, Canaan -situada entre el riu Jordà i
el mar Mediterrani-, els hebreus hagueren de marxar a Egipte per culpa de la
fam. Allà, durant 400 anys, patiren l’esclavitud en mans dels seus faraons. Al
segle XIII aC, però, sota la tutela de Moisès, van iniciar un èxode de quaranta
anys pel desert que els va conduir de bell nou a Canaan –avui l’expressió la
travessia del desert fa referència a un camí ple de
dificultats. Aquest territori viuria la seva major època d’esplendor
política, militar i cultural al segle XI aC, sota el regnat de David. Després
cauria en mans d’altres potències veïnes.
Al
segle II aC els jueus aconseguiren alliberar-se del domini hel·lènic de la
dinastia dels selèucides, fundada per un dels generals d’Alexandre Magne. La
seva independència, amb tot, els duraria ben poc. Al 63 aC , arran de la campanya
oriental del general Pompeu, Canaan es va convertir en província satèl·lit de
Roma amb el nom de Judea –no seria fins al segle II dC, amb l’emperador Adrià,
que adoptaria el nom de Palestina, en honor als filisteus (pelishtim), considerats pels romans com els enemics històrics dels
hebreus.
Tot i que Judea continuava conservant la seva independència, de iure estava subjecta a l’autoritat romana. Es tractava d’una situació molt incòmode per a molts jueus. L’any 39 dC, l’emperador Cal·lígula, que es considerava un déu, ja els va provocar quan va pretendre col·locar una escultura seva al temple de Jerusalem. Les tensions s’incrementarien sobretot l’any 66, quan Neró va ordenar confiscar els seus tresors. Aleshores l’emperador va confiar al general Vespasià la difícil missió de sotmetre els jueus. L’any 68 ja havia ocupat la major part de Judea, però li mancava Jerusalem. Aquesta caigué l’any70 a mans de Tit, fill de
Vespasià.
Tot i que Judea continuava conservant la seva independència, de iure estava subjecta a l’autoritat romana. Es tractava d’una situació molt incòmode per a molts jueus. L’any 39 dC, l’emperador Cal·lígula, que es considerava un déu, ja els va provocar quan va pretendre col·locar una escultura seva al temple de Jerusalem. Les tensions s’incrementarien sobretot l’any 66, quan Neró va ordenar confiscar els seus tresors. Aleshores l’emperador va confiar al general Vespasià la difícil missió de sotmetre els jueus. L’any 68 ja havia ocupat la major part de Judea, però li mancava Jerusalem. Aquesta caigué l’any
L’ocupació de Jerusalem va provocar la primera diàspora (“fugida” en grec) important del poble jueu per diferents racons de l’imperi. Amb el temps, es creà la llegenda que, a causa del deïcidi, els hebreus havien estat condemnats a vagar eternament –havien estat els mateixos jueus qui conduïren un compatriota seu, Jesús, a la creu acusant-lo de blasfèmia. El seu ferri monoteisme –una aberració per al politeisme hel·lenístic- i el seu permanent esperit de revolta alimentaren tot tipus de rumors: que havien estat expulsats d’Egipte per propagar la lepra, que adoraven un cap d’ase... Tot això, deformat i ampliat, fou difós per diversos autors de l’època fins a crear una opinió que esdevingué la llavor de l’antisemitisme.
Jueus, caps de turc
Durant
l’edat mitjana, els jueus es convertiren en el cap de turc de nombrosos
problemes que els governants no sabien resoldre. Una sèrie llarga de
prohibicions –com no poder ser soldats, ni advocats, ni agricultors- conduí a
la seva marginació social i a l’especialització laboral. Per això, la major
part de les comunitats hebrees estava formada per comerciants i professionals
com artesans i metges, però també per recaptadors d’impostos i prestamistes,
donada la condemna moral que pesava sobre els cristians que practicaven la
usura. Solien viure en zones aïllades
anomenades calls, paraula derivada de
l’hebreu qahál (“assemblea”) –posteriorment serien coneguts com a guetos (“fàbrica de ferro”), que era el nom en italià que rebé el
barri de Venècia on al segle XVI foren confinats els jueus i que es convertí en
el call més important d’Europa.
Més
d’una vegada, alguns deutors aprofitaven els esclats de violència contra els
jueus –si és que no els provocaven-
per eliminar incòmodes creditors. A partir del segle XIII foren fàcils
d’identificar, donat que se’ls obligà a dur signes distintius a la roba, com un
cercle groc o un capell en forma de con. A mitjan segle XIV la mortaldat de la
pesta negra oferí nous arguments als enemics dels jueus, els quals foren
acusats d’enverinar les aigües per acabar amb els cristians. Això va provocar
la seva expulsió definitiva de França el 1394, tal com havia ocorregut a
Anglaterra un segle abans.
Els que es quedaren se’ls obligà a
convertir-se al cristianisme. Tanmateix, però, seguirien essent objecte de
sospita. A Mallorca els descendents d’aquests jueus conversos rebrien el nom de
xuetes. Es
tractava d’un apel·latiu que al·ludia al costum que tenien de menjar aliments prohibits a
la seva religió, com la xulla de porc, per demostrar davant tothom que eren
cristians. El terme, però, també podria derivar del mot xuetó, que alhora probablement ve de “juetó”, petit jueu.
En època
contemporània, el racisme s’acarnissà especialment amb els jueus, considerats,
com els negres, d’una raça inferior. La tensió s’atià al 1855 amb l’obra Assaig sobre la desigualtat de les races
humanes, del diplomàtic francès Gobineau. Els seus postulats serviren
posteriorment al nazisme per justificar les seves polítiques de segregació i
d’eugenèsia. Abans, però, de l’holocaust nazi, ja al segle XIX els jueus de Rússia
patirien ferotges persecucions i matances en el que es conegué com a “pogroms”.
I al 1894 la França
de la III República
protagonitzaria el cas d’antisemitisme més escandalós: l’affaire Dreyfus.
La creació de l’estat d’Israel
Tota aquesta animadversió creixent envers els hebreus originà a la segona meitat del segle XIX el naixement del sionisme, una doctrina que propugnava el seu retorn a Sió (Jerusalem). Així, a poc a poc s’inicià el degoteig de sionistes cap a Palestina, que aleshores formava part de l’imperi otomà. Allà establiren granges col·lectives (kibutzs) i fundaren la ciutat de Tel Aviv.
El 1948, després de
Antoni Janer Torrens
http://www.tv3.cat/videos/4555651/Lestigma
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada